Průzkum konkurence, doplnění sortimentu, konkurenční výhoda
Nezapomeňte si
prohlédnout konkurenční internetové obchody, zvláště ceny a sortiment. Nechybí vám v nabídce nějaké hodně poptávané zboží? Pomocí statistik hledanosti ve vyhledávačích můžete zjistit,
jaký sortiment zákazníci nejčastěji hledají a provést si tak od pracovního stolu během několika hodin zjednodušený průzkum trhu. S touto fází vám může pomoci i váš dodavatel internetového obchodu, který bude mít potřebné know-how.
Jaká bude vaše konkurenční výhoda? Proč zákazník nakoupí u vás? Nemusí to být vůbec nejnižší cena na trhu. Nápadně nízké ceny působí někdy podezřele a často se objevují na e-shopech, které nepůsobí důvěryhodně. Může to být vysoká návštěvnost díky kvalitní optimalizaci pro vyhledávače, precizní grafické zpracování e-shopu vzbuzující důvěru návštěvníků, obchodní podmínky, vlastní doprava, exklusivní nabídka a mnoho jiných faktorů.
Doména
Na jaké doméně budu internetový obchod provozovat? Chcete zvolit doménu ve stylu
www.levne-lednicky.cz nebo budete raději budovat vlastní značku a zvolíte doménu
www.nazev-eshopu.cz? Klíčová slova v názvu domény jsou sice výhodná z hlediska optimalizace pro vyhledávače, ale stejně kvalitní optimalizace se dá provést i pro doménu, která klíčová slova neobsahuje. Doména obsahující klíčová slova navíc může působit účelově, případně snížit důvěryhodnost obchodu. Je vámi vybraná doména volná? Dostupnost českých domén můžete zjistit přímo u správce domény CZ
http://www.nic.cz, generické (obecné, mezinárodní) a zahraniční domény nejsnadněji otestujete u registrátorů, například
http://www.web4u.cz nebo
http://www.forpsi.com.
Výběr dodavatele řešení internetového obchodu
Odolejte výhodným nabídkám typu „Můj nejlepší kamarád má syna, ten je teprve v osmé třídě a už to umí s počítačem tak, že strýc Karel úplně žasnul. Přes jarní prázdniny ti sfoukne takový e-shop, že budeš paf.“. Ušetříte si čas, špatnou pověst amatérské firmy, zklamání a energii, kterou budete pro rozjetí úspěšného podnikání ještě potřebovat.
Pokud nemáte kvalitní programátory, odolejte také hotovým volně stažitelným aplikacím. Budete potřebovat mnoho individuálních úprav a rozšíření – a tedy také někoho, kdo je bude umět realizovat.
Zvažte také nabídky firem, které nabízejí implementaci free (open-source) e-shopů. Zkuste si položit tyto otázky:
- Proč tato firma nabízí volně dostupné řešení - není to proto, že nemá kapacity/schopnosti pro vývoj vlastního řešení?
- Zná tato firma kód cizí aplikace natolik, aby byla schopná vyvinout potřebná rozšíření, moduly, úpravy?
- Je tato zahraniční aplikace připravená pro provoz v českém prostředí, tj. je plně lokalizovaný e-shop i administrátorské rozhraní, je dodržena daňová legislativa, jsou možné online platby u českých úvěrových společností, lze e-shop propojit s českými katalogy zboží, ...?
- Umožňuje toto řešení libovolný grafický vzhled e-shopu nebo si budu vybírat z několika předpřipravených univerzálních šablon?
- Bude výsledek působit profesionálně a důvěryhodně?
Standardní komerční řešení internetového obchodu sice vyžaduje úvodní investici, ale na oplátku nabízí jistotu vývojářského týmu, který aplikaci dokonale zná a neustále ji aktualizuje podle současného vývoje a legislativy a na míru upravuje podle vašich potřeb.
Propojení s katalogy zboží
Propojení s katalogy zboží jako např.
www.heureka.cz a
www.zbozi.cz je zásadní. Tyto katalogy využívá pro srovnání nabídek e-shopů mnoho zákazníků, o které byste zbytečně přišli i v případě, že máte obchod jinak kvalitně optimalizovaný pro vyhledávače. Ověřte si, že vaše řešení e-shopu
podporuje export do českých katalogů.
SEO optimalizace internetového obchodu
Nepodceňte optimalizaci internetového obchodu pro vyhledávače. Co je platné, že máte kvalitní zboží za dobrou cenu, když vás zákazník nenajde. Dobrá optimalizace vám může ušetřit vysoké pravidelné platby za placené PPC kampaně.
SEO optimalizaci musí v prvé řadě podporovat řešení internetového obchodu. Zkontrolujte zejména, jestli váš e-shop podporuje technologii
hezkých uživatelsky definovatelných URL adres a jestli pro každou stranu generuje správný a unikátní titulek, popis, klíčová slova, nadpisy a jestli generuje soubor sitemap pro roboty. Pro kontrolu SEO optimalizace můžete použít např.
http://seo-servis.cz. Tyto informace je dobré si zjistit před spuštěním e-shopu. Pokud e-shop nepodporuje například hezké URL adresy a v budoucnu změníte řešení internetového obchodu, budete muset začít budovat PageRank (hodnocení) stránek znovu od začátku, protože se změní všechny URL adresy vašeho e-shopu. Dodavatel řešení internetového obchodu vám také poradí,
jak zadávat obsah e-shopu, aby se vaše zboží řadilo na co nejlepších pozicích ve vyhledávačích.
Analýzy, statistiky návštěvnosti, placené kampaně
Ve vašem internetovém obchodě potřebujete
nástroj pro analýzu návštěvnosti, abyste mohli sledovat úspěšnost SEO optimalizace a návratnost placených kampaní. Současným standardem v této oblasti je bezplatný nástroj Google Analytics, který poskytuje velice kvalitní grafické analýzy návštěvnosti. Dobrý provozovatel platformy pro e-shop vám do Google Analytics také zdarma integruje podporu sledování konverzí (objednávek) e-shopu.
Udržte si spokojeného zákazníka, rozesílejte newslettery
Zákazník u vás nakoupil, o průběhu a stavu objednávky byl pravidelně informován, s nákupem byl spokojen. Vycházejte mu vstříc při reklamacích, dodržujte dohody, pozitivně komunikujte v případě potíží. Rozesílejte pravidelné newslettery s akčními nabídkami. Samozřejmostí je možnost automatického samostatného odhlášení z odběru newsletterů – chcete udržet kontakt se zákazníkem, ale nechcete jej obtěžovat. Udržte si spokojeného zákazníka a udělejte maximum, aby příště nakoupil zase u vás, doporučil vás přátelům a v diskusích zanechával pozitivní reference.
Jak můžu snadno a rychle začít prodávat zboží na Internetu?